|
Post by Linnea on Aug 2, 2013 16:24:33 GMT
|
|
|
Post by Linnea on Aug 16, 2013 12:15:14 GMT
Bruni katseli touhujani hieman epävarmana. Se ei luottanut minuun vieläkään täysin, vaikka ikää sille oli kertynyt jo parisen vuotta. Katselen nuorta hevosta uteliaana. Se vilkuili minua karsinan perältä ja avatessani oven se nostaa päätään hermostuen hieman. Astelen nätisti sen luokse ja annan sen turvallaan hamuta käsiäni. Silitän sitä kaulasta ja huomaan kuinka se rentoutuu hiljalleen nojaten enemmän minuun päin. Kliksautan narun kiinni sen riimuun ja talutan pienen islanninhevosen ulos karsinastaan ja tallista, ulos pihamaalle. Annan käsieni välillä upota sen tuuheaan punertavaan harjaan ja nätisti lähes 140cm yltävä nuorikko kävelee rinnallani kohti kenttää, jossa Dimma ratsastikin suloisella Balthier ratsuponioriillaan.
"Heissan!" tervehdin naista hymyillen ja taluttaen punertavakarvaisen issikkani aitojen sisään, sulkien portin perässämme. Dimma siirtää ratsunsa ravista käyntiin ja kävelee meitä kohti. "Hei...", hän vastaa ja katselee talutettavaani uteliaana. "Mitä aijot tehdä Brunin kanssa tänään? Ei kai me olla tiellä?" Naurahtaen vastaan kielteisesti. Eivät he tiellä olleet. "Opetan sille hieman ääniavuilla käyntiin, raviin ja laukkaan siirtymisiä. Pidän sen kuitenkin kiinni niin ei haittaa vaikka täällä olisi enempikin porukkaa." "Siitä puheenollen : William ja Mikael lähtivät maastoon Wistlalla ja Priscalla. Joten sinun ei tarvitse liikutella niitä..." Nyökkään.
Tunnin ajan pyydän islanninhevosta siirtymään vuoroin käyntiin, raviin ja laukkaan. Se kuunteli ohjeeni yllättävän tarkasti ja lopputuloksena saimme kokea onnistumisen riemun. Loppupäiväksi vien hevosen tarhaansa suomenhevostamma Solinan kanssa ja jään katselemaan sen puuhia. Aina kun se uskalsi itse tulla luokseni, niin silitin sitä otsasta. Oli se hieno pikku islanninheppa.
|
|
|
Post by Linnea on Sept 11, 2013 16:20:41 GMT
Bruni 6.9.2013 // ERJ // 80cm // Stall Lumos // 12/40 7.9.2013 // ERJ // 80cm // Stall Lumos // 18/40 8.9.2013 // ERJ // 80cm // Stall Lumos // 13/40 9.9.2013 // ERJ // 80cm // Stall Lumos // 16/40 10.9.2013 // ERJ // 80cm // Stall Lumos // 20/40 31.8.2013 // ERJ // 80cm // Susiraja // 2/15 SIJA
|
|
|
Post by Linnea on Sept 16, 2013 15:17:36 GMT
Jynssään kuivunutta mutaa epätoivoisesti islanninhevostamman karvasta. Talvikarva oli erehtynyt kasvamaan liian nopeasti ja pidemmästä karvasta lian irroittaminen oli kaksinkertaisesti hankalampaa kuin tavallisesti. Jees, syksy oli kuin olikin saapunut. Talvella sitten sitä mutaa ei ollut, vaikka eihän sitäkään tietäisi välttämättä jos tulisikin ruskea joulu...
Herään ajatuksistani Brunin näykkäistessä minua hellästi housujeni lahkeesta. Se ilmeisesti huomasi myös ajautuneeni ajatusten maailmaan unohtaen pikkupollen tyystin. Jatkan harjausta tyytyväisesti tamman lörpyttäessä alahuultaan melkein maassa asti. Heh, minun rakas-höpsö-kulta-heposeni. Mä olin kertakaikkisesti ihastunut siihen. Se oli pienempänä ollut kamalan arka ja se pelkäsi mua aina älyttömän paljon. Tuntui ettei meistä koskaan tulisi mitään, mutta yhtäkkiä napsahti ja olemme olleet kuin paita ja peppu siitä asti. Muitahan se jännittää, mutta mun kanssa se uskaltaa olla oma itsensä. Olen opettanut sen jopa seuraamaan minua ilman päitsiä pihalla ja perässäni se kyllä kulkee ilman karkailuja. Mustakin tulee vielä aikamoinen hevostemppukouluttaja. Heh...
Koulutus on edennyt huimasti. Kohta olisi jopa sisäänratsasastuksen vuoro. Tänään kokeilisin mennä ensimmäistä kertaa sen selkään. Ajatus kuulostosti hurjalta, mutta se oli jo reilu kolmen vuoden iässä. Nyt oli jo aika päästä treenaamaan ratsastusta. Tamma oli vain suhtautunut selkään kapuamiseen niin varauksella että meidän on ollut pakko tehdä kaikki hyvin hitaasti ja totuttaa sitä painoon ja kaikkeen..
Nyt vain jatkan jynssäystä kaikin voimin...
|
|