Älä koskaan katso taaksesi, jos et oikeasti halua nähdä mitä siellä on.
Osa 1Dimman kertomaa :Käperryn tiukemmin Mikaelin viereen. Tuuli teki tepposet aina joskus ja pelkällä topilla varustautuminen tiesi kylmiä väreitä selkäpiissä näinä hetkinä.
"Paleletko?" Tummatukkainen mies kysäisee laittaen kätensä ympärilleni.
Nyökkään, mutta ääneen en sano mitään.
"Meidän pitäis varmaan jo palata sitten takaisin." Mikael mumisee jotain ja tyrkkii minua hellästi ylöspäin. "Muut katsoo pahalla jos tuon sut takaisin jääkalikkana. Mun piti pitää susta huolta. Linnea nirhaa mut muuten."
Naurahdan keveästi ja nousen maasta hissukseen ylös. Käännyn katsomaan miehen silmiin hymyillen.
"Kiitos...En tiennyt että tiedät näinkin paljon Peitsisaaren karmeasta historiasta. Edes minä en tiennyt."
Mikael paljastaa valkean hammasrivistönsä ja hymyilee.
"Minäkin kuulin siitä vastikään kylällä hilluessani. Taikauskoista porukkaa...mutta ajattelin että sä tykkäisit. Vähän sivuhyppy arjen stressistä oli käydä täällä."
Vilkaisen viimeisen kerran taakseni. Pienen lammen ympärillä lensi sudenkorento ja kauempana kukkui jossain käki. Missään ei näkyn...
"...Näetkö nuo rauniot tuolla lammen toisella puolella? Kerrotaan että siellä asui ennen eräs mies, joka joi aivan liian paljon..."Käännyn kokonaan ympäri ja valahdan polvilleni maahan.
"...Hänestä muuttui väkivaltainen ja hän satutti jokaista vastaantulevaa ihmistä..."Muistikuvat viuhahtelevat päässäni tiheään tahtiin. Kylmät väreet kulkevat hitaasti käsivarsiani pitkin, mutta se ei johtunut enää kylmästä.
"...Hänet surmattiin, mutta sanotaan että kaikki ketkä näkevät hänen haamunsa joutuvat onnettomuuteen..."[/i]
Silmäni vettyvät kun näen tumman hahmon lähestyvän meitä lujaa puiden siimeksestä. Ponit hermostuvat ja Mikael kääntyy ihmettelemään minua.
"...mutta sehän on vain lorua. Tuskin sitä edes on täällä tapahtunut. Jos se on totta, että niin onkin tapahtunut,hän on jo..."Mikael kutsuu minua nimellä, mutta en nyt osaa välittää siitä. Minä juoksen ponien luokse puristaen niiden ohjista. Sydämeni hakkaa lujaa.
"...kuollut."Juuri kun luulen tumman hahmon syöksähtävän ulos puiden suojista aurinko katoaa tummien pilvien taakse ja hevosetkin rauhoittuvat. Tummaa olentoa ei näkynyt enää missään. Katselen ympärilleni kuin odottaen jonkun sarjamurhaajan hypähtävän pusikosta millä sekunnilla hyvänsä.
"Dimma!" Mikaelin hämillään oleva ääni saa minut rauhoittumaan ja palaamaan maanpinnalle. "Mitä sinä näit? Mitä tapahtui?"
Kokoan ajatuksiani vauhdilla ja kiipeän Innan satulaan.
"Luulin...Pelkäsin...En mitään. Kaikki on hyvin nyt." valehtelen. Mies pitäisi minua seonneena, jos kertoisin nähneeni Hänet. Kummituksen. Ehkä hän pitkin jo.
Mikael katsoo minua vähän aikaa, mutta tajuaa etten kertoisi mitään ja kapuaa itsekin ratsunsa selkään.
"Meidän on parasta palata reippaasti. Kohta alkaa varmaan satamaan."
*** ***Linnean kertomaa :Katselen taivaalle uhkaavasti kertyviä pilviä. Vastahan aurinko paistoi.
Pian Dimma ja Mikael palailevat ratsastusreissultaan ja vilkutan heille hymyillen. Oli mies keksinyt hyvän tavan saada Dimmakin irti työstään. Ratsastusretki Peitsisaaren reunamille tekisi varmasti hänelle hyvää. Mikael oli vieläpä luvannut kertoa hänelle jotain kauhujorinoita mitä oli joskus menneisyydessä ehkä tapahtunut. Siitä ystäväni pitäisi. Jännitys ja kauhu. Sitä Dimma rakasti, kun pystyi vain kuuntelemaan. Mielenkiintoista jopa minunkin mielestäni.
Menen iloisesti heitä vastaan, mutta yllätykseksi he eivät vaikutakaan iloisilta. Päinvastoin. Oliko heille tullut riita jostain?
"Linnea kiltti." Dimma aloittaa laskeutuen alas kullanvärisen poninsa selästä. "Voitko millään hoitaa tätä loppuun. Oon aivan jäässä ja mun pitää päästä lämpimään."
Nyökkään ja suostun tietenkin. Heti myönnyttyäni tallin omistajatar antaa ohjat minulle ja juoksee kotiinsa. Katson Mikaelia ihmeissäni, mutta hänkin vain kohauttaa hartioitaan pöllämystyneenä.
Hoidan Golden Coinin loppuun pyyntöjen mukaisesti ja sitten kipaisenkin Dimman asunnolle päin. Koputan oveen ja astun sisään.
Nähdessäni ystäväni huopien alle kääriytyneenä riennän hänen luokseen.
"Et kai sä nyt sentään vilustunut sillä matkalla? Mike lupas tuoda sut kotiin terveenä."
"Ei se sitä ole." Dim vastaa hennolla äänellä.
"Oot ihan kalpeekin." kosketan naisen otsaa, mutta terveeltä hän tuntuu. Ei kuumetta. "Mitä ihmettä se teki sulle siellä?"
Vihdoin Dimma nousee ylös sohvaltaan.
"Ei mitään pahaa. Näin siellä vaan jotain..." näen kuinka kyyneleet kihoavat hänen silmiinsä. Hän kävelee luokseni ja istuutuu vierelleni. "Se kuulostaa tyhmältä. Järjettömältä, mutta en ole koskaan. Koskaan pelännyt mitään näin paljon. Se mitä Mikael kertoi sai mun aivot varmaan sitten ihan sekaisin, mutta mä pelkäsin. Mä oikeesti pelkäsin ja ilmeisesti pelkään vieläkin." katson suoraan hänen sinisiin silmiinsä ja tiedän hänen puhuvan totta, mutta mielikuvitus osasi olla joskus tosi suuressa asiassa. Varsinkin jos mies oli kertonut jotain kauhu skenaarioita.
"Mitä sä sitten näit?" kysäisen hieman itsekin jännittyneenä.
"Kummituksen." Dimma sanoo ja kävelee reippain askelin huoneeseensa laittaen ovensa kiinni.
Kävelen, osittain hölkkään takaisin tallille. William ja Mikael juttelivat tyytyväisinä toisilleen jostain, mutta hiljenevät heti kun astun sisälle.
"Mitä sä kerroit Dimmalle?" kävelen pikaisesti toisen sinisilmäisen luokse. "Sen piti piristää, ei pelottaa sitä."
Mikael vakuutteli ettei Dimma ainakaan silloin vaikuttanut pelokkaalta ja hän oli jopa kiittänyt häntä tarinasta. Vasta myöhemmin ystävääni iski jotain ja hänen käytöksensä muuttui.
"Kai Dim on okei?" William puuttuu puheeseen huolestuneena.
"Fyysisesti juu. Henkisesti ei. Se sanoo nähneensä jonkun kummituksen siellä."
"Ei kummituksia ole olem..." Will yrittää jatkaa, mutta keskeytän sen tylysti.
"Ehkä ei, mutta sen verran minä Dimmankin tunnen ettei hän vähästä säikähdä. Ja jotain hän näki, jos hän tuohon kuntoon meni. Siitä en sitten tiedä oliko se kummitus, mutta jotain se silti oli. Hän on järkevä ja yksi rohkeimmista tuntemistani ihmisistä...Jokin sai hänet suunniltaan."